Opony do wózków widłowych. Jakie powinny być?
Na sprawność, wydajność i oszczędność używania wózka widłowego olbrzymi wpływ mają odpowiednio dobrane opony. To, jakie opony założymy na koła wózka, powinno być uzależnione przede wszystkim od warunków jego pracy, czyli nawierzchni, po której on się porusza. Jakie mamy możliwości wyboru ogumienia i czym kierować się podczas podejmowania decyzji o zakupie?
Najważniejszą kwestią, jaką musimy brać pod uwagę wybierając opony do wózka widłowego, jest typ nawierzchni, po której pojazd porusza się na co dzień. Inne ogumienie sprawdzi się w przypadku wózków elektrycznych, wykorzystywanych w halach, na gładkim i dobrze utwardzonym podłożu, inne natomiast na otwartej przestrzeni, a więc w przypadku wózków spalinowych, które poruszają się często po nierównym terenie.Charakterystyka pneumatycznych opon do wózków widłowych
Jak sugeruje już sama ich nazwa, opony pneumatyczne (dętkowe) do sztaplarek wypełnia powietrze. Rozwiązanie to przekłada się na stosunkowo łatwy montaż i poprawę właściwości amortyzujących. Opony pneumatyczne zapewniają też stosunkowo dobrą stabilność – sprawdzą się nawet na zróżnicowanym terenie i przy rozwijaniu znacznych prędkości. Diagonalne opony pneumatyczne zbudowane są z dętki i ochraniacza. Mają całkiem dobre właściwości jezdne i zapewniają stabilność wózka transportowego podczas wysokiego unoszenia. Niestety, nie są wolne od wad. Opony dętkowe są podatne na przegrzania, ich bieżniki zużywają się stosunkowo szybko. W radialnych oponach pneumatycznych stalowy kord zastępuje kord tekstylny obecny w oponach diagonalnych. W ten sposób podnosi się odporność czołowej części opony. Również amortyzacja i komfort jazdy są większe niż w przypadku gum diagonalnych. Większa jest też odporność na uszkodzenia mechaniczne części czołowej, co znaczy, że ten typ opon jest solidniejszy. Niestety, opony radialne także mają swoje wady: wózek na nich ma mniejszą stabilność, dlatego nie zaleca się ich do obsługiwania magazynów wysokiego składowania.Charakterystyka superelastycznych opon do wózków widłowych
Oferta Inicjatywy Północno-Zachodniej obejmuje również opony superelastyczne. Ten typ opon jest zupełnie pozbawiony dętki. Cała opona zbudowana jest z trzech warstw pełnej gumy. Takie ogumienie, ze względu na bardzo niski poziom amortyzacji, przeznaczone jest przede wszystkim do wózków elektrycznych, pracujących w zamkniętych pomieszczeniach o równej nawierzchni. Dla zmniejszenia oporu toczenia opon pełnych w halach przemysłowych i magazynach o równym podłożu niekiedy stosuje się dodatkowe opaski amortyzujące.Opony niebrudzące do wózków jezdnych
W supermarketach, halach targowych i innych miejscach, gdzie duże znaczenie ma czystość, wykorzystuje się opony niebrudzące. Występują one w obu wersjach, jako gumy dętkowe i elastyczne, jednak wykonane są z materiałów, które zapobiegają powstawaniu smug na posadzce.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana