Metody transportu elementów wielkogabarytowych

Transport elementów wielkogabarytowych stanowi prawdziwe wyzwanie logistyczne, ze względu na właściwości tychże ładunków. Nazywane są one także ponadnormatywnymi. Są to ładunki, które ze względu na swoje właściwości, takie jak wymiary zewnętrzne, waga czy forma przesyłki nie będą nadawały się do transportu zwykłymi środkami lokomocji. Do takich elementów należą elementy budowli lądowych i morskich: platformy morskie, elementy tunelów i mostów, rurociągów czy turbiny.

Elementy wielkogabarytowe to także sprzęt oraz maszyny budowlane. Ten typ ładunków podzielić można na ponadgabarytowe zwykłe, ciężkie, ciężkie o masie skupionej, ciężki przestrzenne i długie. Można je transportować koleją, drogą powietrzną, morską oraz infrastrukturą drogową.

Przyjrzyjmy się najczęściej wykorzystywanym metodom transportu elementów wielkogabarytowych przy pomocy istniejącej infrastruktury.

Ciągniki siodłowe

Jedną z najczęściej stosowanych metod transportu elementów wielkogabarytowych, którym zajmuje się renomowane Przedsiębiorstwo Budowlano-Produkcyjne Łęgprzem, jest wykorzystywanie ciągników siodłowych, przystosowanych do ciągnięcia naczepy siodłowej. Przystosowane są one do przewozu różnych ładunków. Dwie składowe zestawu drogowego połączone są za pomocą siodła, którego największą zaletą jest możliwość przewożenia większego obciążenia. Ciężar bowiem rozłożony zostaje na większą ilość osi. Pojazd ten jest także niezwykle łatwy w manewrowaniu.

Ciągniki balastowe

Elementy wielkogabarytowe można transportować także przy użyciu ciągników balastowych. Stanowią one specjalistyczny rodzaj samochodu ciężarowego skrzyniowego, który charakteryzuje się bardzo mocną ramą i zawieszeniem. Zostało ono wyposażone dodatkowo w skrzynię balastową, służącą do ciągnięcia przyczep o dużej ładowności. Przy użyciu tej metody, transport może odbywać się także na własnym zawiesiu.

Warto także wspomnieć, że do przewozu omawianych ładunków stosuje się przyczepy:

  • standardowe
  • dłużycowe
  • o obniżonej platformie
  • niskopodłogowe ciężkie
  • zagłębione
  • do przewozu zbiorników
  • modułowe
  • modułowe samojezdne.

Te ostatnie wyposażone są w silniki, napęd hydrauliczny i możliwość równoległego lub szeregowego łączenia. W ten sposób możemy stworzyć z nich samojezdne platformy. Można nimi przewozić ładunki o wadze nawet kilku tysięcy ton lecz tylko na krótkich odległościach.

śr. ocena 5 / głosów 5