Jakim badaniom poddawany jest beton mostowy?
Po wejściu do Unii Europejskiej nastąpiło w naszym kraju gwałtowne przyśpieszenie w rozwoju infrastruktury komunikacyjnej, co oczywiście zawdzięczamy m.in. unijnym dotacjom. Jednym z tego efektów jest znaczny wzrost zapotrzebowania na beton o podwyższonych wymaganiach, niezbędny w budowie konstrukcji mostowych. Czym taki beton powinien się cechować i jak jest on kontrolowany, aby nasze mosty i wiadukty były bezpieczne?
Specjalne wymagania w stosunku do betonów mostowych
Omawiany tutaj beton mostowy wykorzystywany jest do budowy różnorodnych konstrukcji inżynierskich, jednakże to mosty, wiadukty, estakady i inne tego typu obiekty infrastrukturalne są najbardziej narażone na działanie niekorzystnych, często ekstremalnych warunków atmosferycznych i innych sił natury w postaci silnych mrozów, huraganów, powodzi, czy wstrząsów tektonicznych. Te ostatnie, mimo iż Polska leży poza obszarami o dużej, gwałtownej sejsmice, zdarzają się także i u nas, chociażby z powodu mocno rozwiniętej działalności górniczej. Betony mostowe co do zasady muszą spełniać wymagania Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej oraz Ogólnej Specyfikacji Technicznej GDDKiA, lecz muszą one być każdorazowo projektowane i dobierane dla każdej nowej konstrukcji z osobna. Prawidłowo dobrany i należycie wbudowany beton wydłuża czas pracy i życie obiektu mostowego, który powinien wynosić co najmniej 50 lat, chociaż przy zapewnieniu właściwej ochrony materiałowo-strukturalnej elementów konstrukcji okres ten można wydłużyć nawet do 200 lat. W tym kontekście badania betonów mostowych już w fazie ich produkcji, a później także bezpośrednio na budowie nabierają istotnego, ważnego znaczenia, o czym przekonują nas inżynierowie z ogólnopolskiej firmy BARG.Niezbędne badania betonu mostowego
Badania betonu mostowego obejmują bardzo szerokie spektrum działań mających na celu zagwarantowanie trwałości konstrukcji. Beton mostowy musi charakteryzować się oprócz elastyczności jego formowania i łatwością wbudowania także:- dużą wytrzymałością na ściskanie,
- małą nasiąkliwością, która badana jest metodą wg PN-88/B-06250,
- dużą mrozoodpornością F150 – F300 badaną metodą wg PN-88/B-06250,
- wodoszczelnością od W8 do W12 – sprawdzaną metodą badawczą wg PN-88/B-06250,
- niską penetracją wody pod ciśnieniem, maksymalnie do 50 mm,
- dużą odpornością na środki odladzające w klasie FT1 FT2,
- niskim skurczem.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana