Jak często wymieniać elementy układu zawieszenia?

Dobre zawieszenie samochodu jest najczęściej kojarzone z komfortem jazdy. Rzeczywiście to od jakości tego elementu konstrukcyjnego pojazdu w głównej mierze zależy czy drgania wywoływane ruchem kół po powierzchni drogi będą odpowiednio tłumione. Znacznie jednak ważniejszą rolę odgrywa zawieszenie w zakresie bezpieczeństwa. To między nimi od niego zależy odpowiednia przyczepność kół do podłoża.

uklad-zawieszenia

Wpływ zawieszenia na komfort i bezpieczeństwo jazdy

Podstawowym elementem układu zawieszenia samochodowegoamortyzatory. Dużo ciekawych informacji na temat roli zawieszenia w samochodach uzyskaliśmy w firmie P’mix MOTO PUNKT Auto – Serwis – Części z Tychów. W czasie jazdy autem wykonujemy często mnóstwo różnorakich, czasem niebezpiecznych manewrów: gwałtownie hamujemy, wchodzimy w zakręty przy dużych prędkościach, jedziemy szybko drogami gorszej kategorii po dziurach i garbach. W tych właśnie sytuacjach najwyraźniej uwidacznia się rola zawieszenia samochodowego. Przy wykonywaniu wszelkich takich gwałtownych manewrów, to od jego stanu, od jakości jego amortyzatorów będzie zależała droga i jakość hamowania, utrzymanie przyczepności kół w zakrętach, ogólna stabilizacja jazdy i prawidłowość wskazań różnych elektronicznych systemów bezpieczeństwa takich jak m.in. ABS lub ESP. Od zawieszenia wymagamy, by zawsze gwarantowało ono stały kontakt z jezdnią, niezależnie od rodzaju manewru, jaki właśnie wykonujemy, było sztywne w zakrętach i podczas hamowania, a jednocześnie miękkie przy jeździe po dziurach, garbach i wertepach.  Prawidłowo wyregulowane zawieszenie potrafi tym wszystkim, wydawałoby się sprzecznym, oczekiwaniom podołać.

Kiedy należy badać układ zawieszenia i jak często wymieniać jego elementy?

Zważywszy na wagę problemu, na wpływ zawieszenia na bezpieczeństwo i komfort jazdy warto ten element samochodowy w miarę regularnie kontrolować. Oczywiście jest on sprawdzany w czasie okresowych obowiązkowych badań technicznych pojazdu, niemniej warto od czasu do czasu sprawdzać samodzielnie jego stan. Badanie jest bardzo proste. Wystarczy mocno nacisnąć samochód nad każdym z czterech jego kół. Jeśli auto w tym miejscu obniży się, a po  chwili wróci do pozycji wyjściowej, to mamy niemal stuprocentową pewność, że amortyzator jest sprawny. Jeśli jednak powrót auta do wyjściowej pozycji zostaje poprzedzony kilkoma wahnięciami, to amortyzatory muszą zostać natychmiast wymienione. Należy tutaj wiedzieć, że nie można wymienić jednego amortyzatora; muszą one być wymieniane parami: od  razu dwa przednie lub dwa tylne albo też wszystkie.

Kiedy jednak zauważymy niepokojące zachowania samochodu, takie jak podskakiwanie  na nierównościach, „uciekanie” tyłu samochodu lub pisk opon na zakrętach, głębokie nurkowanie przodu pojazdu przy hamowaniu, częstsze niż zazwyczaj włączanie się ABS w nietypowych sytuacjach oraz szybsze i nieregularne zużywanie bieżnika opon to należy bezwzględnie natychmiast zgłosić się do mechanika.

Jeśli pytamy o to, jak często należy wymieniać elementy zawieszenia, to nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Każdy samochód jest inny i każdy jego właściciel inaczej jeździ. Z pewnością szybciej będzie się psuło zawieszenie w samochodach prowadzonych przez kierowców lubiących dynamiczną jazdę.

śr. ocena 5 / głosów 5