Co sprawdza się podczas badań technicznych samochodu?

Dowód rejestracyjny samochodu nie jest dokumentem danym właścicielowi auta raz na zawsze. Jego ważność musi być potwierdzana w regularnych odstępach czasu, na podstawie fachowego badania technicznego. Dowiedz się, jakie warunki musi spełnić pojazd, by pozytywnie przejść okresowe badanie techniczne i co konkretnie sprawdzi upoważniony do przeglądu mechanik.

badania-techniczne-samochodu

Kupując fabrycznie nowe auto nie musisz martwić się terminem przeglądu – pierwszy będzie trzeba wykonać dopiero po trzech latach użytkowania pojazdu. Starsze samochody muszą być poddawane diagnostyce w rocznych odstępach. Co dokładnie jest sprawdzane podczas badań technicznych samochodu na stacji kontroli?

Badanie techniczne – najważniejsze elementy

Najważniejszym celem badania technicznego samochodu jest ustalenie, czy pojazd nie stwarza zagrożenia w ruchu drogowym. Dlatego podstawową czynnością podczas przeglądu jest potwierdzenie sprawności działania układu hamulcowego. Pozytywny wynik badania uzyska auto, w którym wskaźnik hamulca roboczego przekroczy 50%, a postojowego – 25%.

Kolejną ważną kwestią jest skuteczność amortyzatorów, która musi być wyższa niż 40%. Badania technicznego nie przejdzie jednak auto, w którym różnica skuteczności amortyzatorów na jednej osi przekracza 15%.

Diagnosta sprawdzi samochód także pod kątem ewentualnych luzów przy sworzniach, w maglownicy, mocowaniu wahaczy, kolumn resorujących i przy drążkach kierowniczych. Następnie upewni się co do szczelności zbiorników płynów eksploatacyjnych, poszuka także wycieków oleju z amortyzatora i płynu hamulcowego. Każda taka usterka jest podstawą do odmowy przedłużenia ważności przeglądu technicznego.

Istotne drobiazgi

Co ciekawe, dla diagnosty podczas badania technicznego samochodu ważne jest nie tylko działanie najważniejszych układów w samochodzie, ale poszuka on też problemów, które w oczach właściciela auta mogą uchodzić za kosmetyczne. Mamy tu na myśli m.in. odpryski i pęknięcia na kloszach reflektorów, zużycie bieżników ogumienia czy rdzę na elementach konstrukcyjnych pojazdów. Wszystkie te pozornie drobne niedociągnięcia tak naprawdę stanowią duże ryzyko dla bezpieczeństwa użytkownika samochodu i innych uczestników ruchu, toteż do uzyskania pieczątki pod przeglądem, konieczne jest ich usunięcie.

Podczas gdy wymiana opon czy żarówek w reflektorach jest zadaniem stosunkowo łatwym, walka z korozją elementów metalowych bywa nieco trudniejsza. Dlatego o stan blach warto dbać na długo zanim pojawią się pierwsze oznaki rdzy. Innymi słowy, w interesie każdego właściciela samochodu jest stosowanie zabezpieczeń antykorozyjnych podwozia.

Tym bardziej, że ochrona przed korozją nie musi być ani trudna, ani kosztowna. Najprostszym sposobem jest wykonanie zabezpieczeń w wyspecjalizowanym warsztacie, choć istnieje też możliwość samodzielnej konserwacji przy użyciu jednego z preparatów z oferty Rust Check Poland.

Rust Check jest preparatem, za pomocą którego możesz zabezpieczyć swój samochód antykorozyjnie, ale także skutecznie usunąć pierwsze ogniska rdzy. Jego stosowanie jest zalecane na różnych elementach podwozia, w tym m.in. na felgach i nadkolach, w układach zawieszenia, w tym również w rozmaitych  trudnodostępnych profilach i szczelinach.

śr. ocena 5 / głosów 5