Przyczepy do transportu długich elementów

Transport elementów długich nie należy na pewno do najłatwiejszych. Odbywa się on przy pomocy specjalistycznych przyczep do tego celu przeznaczonych. Specjalnych naczep wymaga m.in. transport ładunków dłużycowych. Dłużyce to okrągłe drewno wielkowymiarowe o średnicy co najmniej 20 cm i długości co najmniej 6 metrów dla gatunków drzew liściastych oraz 9 metrów w przypadku drzew iglastych.

Dopełnienie formalności

Do transportu towarów długich stosowane są dwa rodzaje przyczep: kłonice i dłużyce. Jeśli do transportu długich elementów drewnianych wykorzystywane są specjalne przyczepy kłonicowe, drewno może wystawać aż pięć metrów poza oś przyczepy. Jednak jego koniec musi być oznakowany tak samo, jak ma to miejsce w przypadku zwykłego towaru, który wystaje z tyłu pojazdu. Ponadto do przewozu ładunków o gabarytach większych niż jest to dopuszczalne, konieczne jest uzyskanie odpowiedniego zezwolenia. W celu jego otrzymania trzeba wcześniej udać się do zarządcy dróg, po których docelowo towar ma być przewożony, w tym do starosty danego czy danych powiatów. Warto więc zająć się formalnościami odpowiednio wcześniej.

Przyczepy kłonicowe

Co ciekawe, popularność wspomnianych przyczep kłonicowych wykorzystywanych do transportu długich elementów jest coraz większa. Kupowane są one zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym. Są to konstrukcje coraz lżejsze, ale i jednocześnie bardziej ładowne. W ich przypadku wykorzystywana jest wytrzymała stal oraz aluminium. Polscy producenci, tacy jak na przykład uznana w branży firma Nowim, stawiają na stal – a firmy zagraniczne na aluminium. Przyczepy dłużycowe kupują głównie firmy transportowe, które dużych rozmiarów elementy transportują w obrębie Polski i poza jej granicami. Są to pojazdy z platformą lub bez niej. Te pierwsze są bardziej uniwersalne, ale drugie znacznie lżejsze.

Przyczepa dwuosiowa czy trzyosiowa?

Ponadto nabywcy stawiają raczej na przyczepy dwuosiowe niż trzyosiowe. Jeszcze do stosunkowo niedawna standardem w tym przypadku były tzw. koła bliźniacze. Od jakiegoś czasu jednak coraz większą popularnością cieszą się klasyczne koła pojedyncze. Stawianie na koła tego typu oraz dwie osie ma na celu uzyskanie jak najmniejszej masy własnej przyczepy. Dzisiaj stawia się na pojazdy lekkie, aluminiowe lub stalowe, które są nawet o kilkaset kilogramów lżejsze niż modele wykonane kilkanaście lat temu. Jednocześnie jednak stosunkowo niewielka waga może iść w parze ze znaczną wytrzymałością oraz solidnością wykonania, co w przypadku transportu drogowego ma ogromne znaczenie.

śr. ocena 5 / głosów 5