Najczęstsze usterki turbosprężarek

Turbosprężarka jest jedynym z najtrwalszych i najbardziej niezawodnych urządzeń w samochodzie. To nie jest tylko trend, który pojawił się w środowisku motoryzacji. Ten element jest ceniony przede wszystkim z powodu swojej funkcjonalności. Znaczna poprawa dynamiki silnika to ogromna zaleta stosowania turbosprężarki. Coraz częściej jednak pojawiają się pytania o wymianę lub naprawę tego podzespołu. Masz problemy z turbosprężarką? Czytaj dalej.

Turbosprężarka – kiedy do wymiany?

W teorii turbosprężarka ma wystarczyć na całe „życie” silnika. Jednak w praktyce rzadko tak się zdarza. Przyczyną przedwczesnego zużycia turbiny są błędy konstrukcyjne, ale jeszcze częściej doprowadza do tego niewłaściwy sposób jej eksploatacji.

Tak naprawdę trudno określić stopień zużycia turbosprężarki. Sprawdzenie, jaki jest luz osiowy wirnika, niewiele da – nawet w nowym podzespole jest on znaczny. Dopiero po demontażu elementu jesteś w stanie wzrokowo ocenić jej stan. Mogło być tak, że turbosprężarka została uszkodzona przez zanieczyszczony olej. Warto więc ustalić źródło problemu i je zlikwidować.

Warto wiedzieć o tym, że prawie każdą turbinę da się zregenerować w razie usterki – profesjonalne firmy, takie jak P.P.H.U. TURBO, świadczą usługi profesjonalnej regeneracji turbosprężarek. Koszty będą różne, zależnie od uszkodzenia i typu zepsutego podzespołu.

Najczęstsze usterki turbosprężarek

Co jest przyczyną najczęstszych problemów z turbosprężarkami?

  1. Brak smarowania – jeśli ciśnienie oleju jest zbyt niskie lub nie ma odpowiedniego smarowania, zwiększa się tarcie między osią wirnika a łożyskiem. Powoduje to zużycie się łożysk i przegrzanie osi, co może skutkować jej pęknięciem.
  2. Uszkodzenie wirnika – gdy do turbiny dostanie się jakieś obce ciało, wirnik z pewnością ulegnie uszkodzeniu. Pogięte łopatki nie wytwarzają odpowiedniego ciśnienia i powodują szybsze zużycie łożysk.
  3. Usterki kierownicy – dotyczy to turbosprężarek ze zmienną geometrią. Kiedy nastąpi jakaś awaria kierownicy, z czasem mechanizmy sterujące oraz dźwignie będą się zacierać, co spowoduje, że łopatki przestaną osiągać odpowiednie wychylenie.
  4. Wycieki oleju – jeśli zbyt dużo oleju dostanie się do układu wydechowego i dolotowego, będzie to skutkowało usterką turbosprężarki i koniecznością jej naprawy bądź wymiany.
  5. Braki sterowania – przez korozję lub jakieś wewnętrzne uszkodzenie podciśnieniowego siłownika przestaje on zapewniać odpowiednie wychylenie łopatek, a wtedy turbosprężarka zaczyna się psuć.  

Każdą usterkę da się naprawić. Aby tak się stało, stawiaj zawsze na profesjonalne firmy, które poradzą sobie z problemami z turbosprężarką.

śr. ocena 5 / głosów 5