Artykuł sponsorowany

Jak wykonywać druk na tekstyliach?

Jak wykonywać druk na tekstyliach?

Kupując t-shirty, koszule, sukienki, a nawet spodnie i inne kolorowe tekstylia z naniesionymi na nich grafikami rzadko kiedy zastanawiamy się jaką techniką owe zdobienia zostały wykonane, zadowalając się jedynie swymi estetycznymi wrażeniami. Ze względów praktycznych warto jednak wiedzieć, jak konkretny nadruk został wykonany, ponieważ jego trwałość może być uzależniona od zastosowanej techniki.

Jakie tekstylia można zdobić drukami?

Na tematy związane ze zdobieniem tekstyliów rozmawialiśmy z pracownikami działu technicznego firmy FUJIFILM Sericol Polska z Warszawy. Okazuje się, że w praktyce metodę nanoszenia druków można stosować na wszystkich rodzajach tekstyliów, zarówno pochodzenia naturalnego, jak i wyprodukowanych z tworzyw sztucznych. Niezależnie od tego, czy będziemy mieli do czynienia z tkaniną, dzianiną, a także różnego rodzajami folii i bez względu na przeznaczenie wykonanych z nich przedmiotów, zawsze będziemy mogli je ozdobić nadrukami. Tak więc dowolne grafiki mogą być nanoszone na każdą odzież, na odzież promocyjną, na gadżety reklamowe umieszczane na banerach i billboardach,  na metki, naszywki, zawieszki, plandeki, pościel, flagi, sztandary i tak dalej. Bardzo często widujemy kolorowe nadruki na różnego rodzaju żaglach, wielkoformatowych reklamach, a nawet na dużych załogowych balonach. Współczesne metody drukowania tekstyliów są tak doskonałe i tak wyrafinowane, że efekty ich stosowania otaczają nas zewsząd. Jak się takie nadruki wykonuje?

Techniki wykonywania nadruków na tekstyliach

Opiszemy skrótowo pięć podstawowych i najczęściej dzisiaj stosowanych metod nanoszenia druku na tekstylia.
  • Sitodruk.
To technika znana już w starożytności, z powodzeniem stosowana w dawnych Chinach oraz Japonii głównie do zdobienia odzieży. Dzisiaj udoskonalona, pozwala wykonywać nadruki nie tylko na dzianinach i tkaninach, lecz także na plastiku i papierze. Ten rodzaj nadruku realizowany jest poprzez nanoszenie wzoru z pomocą specjalnej matrycy przypominającej siatkę. Jest to szybka metoda pozwalająca na uzyskiwanie żywych, pełnych kolorów i wodoodpornych obrazów o dużej rozdzielczości, atrakcyjna cenowo, lecz opłacalna przy produkcji wielkoseryjnej.
  • Termotransfer.
Zwana też termonadrukiem, ta metoda polega na wgrzaniu w materiał grafiki pokrytej specjalnym klejem. Termotransfer to dość prosta technika wykorzystująca sitodruk lub drukarkę cyfrową do przygotowania przeznaczonych do wprasowania obrazów na specjalnym papierze, stosowana z powodzeniem także wtedy, gdy, z uwagi na kształt przedmiotu lub grubą strukturę materiału, niemożliwy jest do wykonania klasyczny sitodruk. Nadruki wykonane tym sposobem charakteryzują się wysoką, niemal fotograficzną jakością, jednak są stosunkowo mało trwałe i mogą łatwo ulec zniszczeniu chociażby w trakcie prania.
  • Flex.
W tym przypadku to ploter lub laser wycina wzór z pokrytej klejem folii, który jest potem wgrzany w materiał przy użyciu termoprasy. Techniką tą często wykonuje się nadruki odblaskowe, metaliczne i o dużej gładkości oraz nanosi się zdjęcia na tekstylia.
  • Flock.
Tutaj otrzymujemy, poprzez wgrzanie pod wysokim ciśnieniem w materiał wiskozy o różnej długości włosa, efekt zamszu. Daje to wypukły nadruk o charakterystycznym dla zamszu meszku i aksamitnej fakturze. To doskonała metoda znakowania odzieży reklamowej, chociaż dosyć droga i pozwalająca uzyskiwać jedynie dość proste grafiki.
  • Haft.
To maszynowe zdobienie tekstyliów, głównie odzieży czy toreb przy pomocy igły i kolorowych nici. Grafiki wykonane haftem są wyjątkowo eleganckie i odporne na spieranie. Podsumowując temat, zauważmy, że wykonywanie druków na tekstyliach to dzisiaj niezwykle wyrafinowane metody poligraficzne wykorzystujące komputerowo sterowane maszyny i różne cyfrowe techniki.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.