Jak się wykonuje i do czego służą etykiety IML?
Teoretycznie zakupy w sklepach i marketach zwykle najczęściej sięgamy po dobrze nam znane, sprawdzone produkty lub przy wyborze kierujemy się ceną. Zdarza się jednak, że szukamy odmiany, a w tym przypadku nasz wzrok przyciągają interesujące opakowania i etykiety. Jak wskazują przeprowadzane badania, najczęściej zwracamy uwagę na reklamy z efektem 3D. Jak wykonywane są przyciągające nasz wzrok etykiety IML?
Na czym polega etykietowanie IML?
IML to skrót od angielskiego in-mould-labeling, czyli etykietowania w formie. Zadrukowane (zazwyczaj techniką offsetową) folie z termoplastycznego tworzywa sztucznego – polipropylenu – umieszczane są w formie wtryskowej manipulatorem. Wysokie ciśnienie i wysoka temperatura nadtapiają folię, która jest łączona bezpośrednio z produkowanym opakowaniem wykonanym z tego samego tworzywa. Bardziej obrazowo etykietowanie IML możemy opisać w kilku krokach:- zadrukowana i docięta do docelowych wymiarów etykieta trafia w przestrzeń formy,
- etykieta mocowana jest w tzw. gnieździe formy,
- forma jest zamykana, a materiał opakowania jest do niej wtryskiwany,
- po schłodzeniu gotowy element jest wyjmowany.
Zalety etykiet IML
Etykiety wykonane w technologii IML mają szereg zalet, które sprawiają, że opakowania z nimi stają się coraz popularniejsze, przede wszystkim jako opakowania produktów spożywczych. Produkcja opakowań z etykietami IML to innowacyjna technologia, która pozwala na tworzenie etykiet matowych, gładkich, czy błyszczących w zależności od wykorzystywanej folii. Jak już wspomnieliśmy, maszyny wykorzystywane do ich tworzenia są bardzo precyzyjne, w związku z czym właściwie nie ma ryzyka pojawienia się wad. Przedstawiciel firmy Profix 3D z Krakowa mówi nam, że nie ma możliwości, by etykieta odkleiła się od opakowania, wyblakła, czy się starła. Etykiety wykonane w technologii IML są odporne na wilgoć, niskie temperatury, tłuszcze i inne zanieczyszczenia, na które z pewnością nie są odporne etykiety papierowe. Wysoka jakość etykiet z ciekawą grafiką przyciąga wzrok klientów. Zaletą jednorodności opakowań z etykietami IML jest także kwestia ekologii – opakowania mogą być poddawane recyklingowi w całości. A czy etykiety IML mają jakieś wady? Dla klientów trudno doszukać się jakiejkolwiek wady, a producenci wymieniają tylko jedną, związaną samą z technologią ich produkcji – jest to konieczność modyfikacji konstrukcji formy, która musi być dopasowana do kształtu opakowania.Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana