Jak działają skrzynie biegów w ciężarówkach?
Skrzynie biegów to niezawodne mechanizmy, które umożliwiają zmianę przełożenia układu napędowego, by właściwie dostosować parametry silnika do danych potrzeb. Znajdują się w wielu pojazdach, w tym w samochodach, motocyklach i oczywiście – w ciężarówkach. Nie da się ukryć, że w tych ostatnich występują one w bardziej rozbudowanej formie. Niektóre auta tego typu mają przecież nawet… 16 biegów! Jak więc wygląda ich obsługa w praktyce?
Skrzynie biegów – jak działają?
W dzisiejszych czasach do przeniesienia napędu jest stosowane kilka rodzajów skrzyń biegów. Można je podzielić na:
- manualne,
- bezstopniowe,
- automatyczne stopniowe,
- półautomatyczne stopniowe.
W starszych ciężarówkach najczęściej występuje jeszcze ten pierwszy typ, w nowych są to już w większości automatyczne skrzynie biegów.
Jak wygląda budowa manualnej skrzyni biegów? Przede wszystkim składa się ona z wałków – sprzęgłowego, pośredniego i głównego. Koło zębate, które jest osadzone na wałku sprzęgłowym, przekazuje napęd do pośredniego. To właśnie na nim, jak i na wałku głównym znajdują się pary kół odpowiedzialne za poszczególne biegi. Koła występują w wersji obrotowej i są sprzęgnięte przez synchronizatory. Tak więc włączenie danego biegu skutkuje rozłączeniem pozostałych kół zębatych.
Jak mówi specjalista z firmy Rozruch, w manualnych skrzyniach biegów są stosowane nadbiegi lub przełożenia bezpośrednie. W tym drugim przypadku wałek sprzęgłowy łączy się bezpośrednio z głównym. Kierowca więc musi za każdym razem wcisnąć sprzęgło oraz przesunąć drążek zmiany biegów.
Jak wygląda skrzynia biegów w ciężarówce?
Skrzynie biegów w ciężarówkach często się różnią, jednak większość pojazdów jest wyposażona w dolną i górną skrzynię. Dla wielu początkujących jest to dość problematyczne, jednak po opanowaniu zasad, jazda jest bardzo przyjemna.
Tak więc w skrzyni biegów do ciężarówki na dolnej skrzyni znajdują się na przykład biegi od 1 do 4, a na górnej od 5 do 8 i wsteczny. Tą pierwszą bez problemu da się zmieniać na górną i na odwrót. Biegi wrzuca się podobnie jak w aucie osobowym, a chcąc wejść na wyższy (znajdujący się w drugiej skrzyni), trzeba się posłużyć przełącznikami. Znajdują się one na drążku. Zazwyczaj występują trzy. Jeden z nich odpowiada za to, która skrzynia jest aktywna – dolna czy górna. Drugi zaś jest przeznaczony do połówek i półbiegów.
Jak widać, skrzynie biegów w ciężarówkach są zdecydowanie bardziej rozbudowane, składają się też z przełączników, ale po opanowaniu zasad ich obsługa jest prosta. Wiele zależy też od modelu pojazdu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana