Jak działają skrzynie biegów w ciężarówkach?

Skrzynie biegów to niezawodne mechanizmy, które umożliwiają zmianę przełożenia układu napędowego, by właściwie dostosować parametry silnika do danych potrzeb. Znajdują się w wielu pojazdach, w tym w samochodach, motocyklach i oczywiście – w ciężarówkach. Nie da się ukryć, że w tych ostatnich występują one w bardziej rozbudowanej formie. Niektóre auta tego typu mają przecież nawet… 16 biegów! Jak więc wygląda ich obsługa w praktyce?

skrzynia biegów w ciężarówce

Skrzynie biegów – jak działają?

W dzisiejszych czasach do przeniesienia napędu jest stosowane kilka rodzajów skrzyń biegów. Można je podzielić na:

  • manualne,
  • bezstopniowe,
  • automatyczne stopniowe,
  • półautomatyczne stopniowe.

W starszych ciężarówkach najczęściej występuje jeszcze ten pierwszy typ, w nowych są to już w większości automatyczne skrzynie biegów.

Jak wygląda budowa manualnej skrzyni biegów? Przede wszystkim składa się ona z wałków – sprzęgłowego, pośredniego i głównego. Koło zębate, które jest osadzone na wałku sprzęgłowym, przekazuje napęd do pośredniego. To właśnie na nim, jak i na wałku głównym znajdują się pary kół odpowiedzialne za poszczególne biegi. Koła występują w wersji obrotowej i są sprzęgnięte przez synchronizatory. Tak więc włączenie danego biegu skutkuje rozłączeniem pozostałych kół zębatych.

Jak mówi specjalista z firmy Rozruch, w manualnych skrzyniach biegów są stosowane nadbiegi lub przełożenia bezpośrednie. W tym drugim przypadku wałek sprzęgłowy łączy się bezpośrednio z głównym. Kierowca więc musi za każdym razem wcisnąć sprzęgło oraz przesunąć drążek zmiany biegów.

Jak wygląda skrzynia biegów w ciężarówce?

Skrzynie biegów w ciężarówkach często się różnią, jednak większość pojazdów jest wyposażona w dolną i górną skrzynię. Dla wielu początkujących jest to dość problematyczne, jednak po opanowaniu zasad, jazda jest bardzo przyjemna.

Tak więc w skrzyni biegów do ciężarówki na dolnej skrzyni znajdują się na przykład biegi od 1 do 4, a na górnej od 5 do 8 i wsteczny. Tą pierwszą bez problemu da się zmieniać na górną i na odwrót. Biegi wrzuca się podobnie jak w aucie osobowym, a chcąc wejść na wyższy (znajdujący się w drugiej skrzyni), trzeba się posłużyć przełącznikami. Znajdują się one na drążku. Zazwyczaj występują trzy. Jeden z nich odpowiada za to, która skrzynia jest aktywna – dolna czy górna. Drugi zaś jest przeznaczony do połówek i półbiegów.

Jak widać, skrzynie biegów w ciężarówkach są zdecydowanie bardziej rozbudowane, składają się też z przełączników, ale po opanowaniu zasad ich obsługa jest prosta. Wiele zależy też od modelu pojazdu.

śr. ocena 0 / głosów 0