Charakterystyka olejów przekładniowych

Oleje przekładniowe są cieczami smarnymi, które stosowane są głównie w skrzyniach. Spotkać się można z nimi również w przekładniach głównych, mechanizmach różnicowych oraz w wielu innych miejscach. Oleje przekładniowe mają jednak różnorodne właściwości, a tym samym i oznaczenia. Co jeszcze warto na ich temat wiedzieć? Czym cechują się oleje przekładniowe?

Parametry olejów przekładniowych

Oleje przekładniowe składają się z bazy i dodatków. To właśnie od tych drugich zależą ich ostateczne właściwości. Kluczowe znaczenie ma lepkość określana dwoma cyframi i jedną literą. Pierwszy człon to lepkość zimowa, a drugi letnia. Określenie np. 75W-140 jest zgodne z normą SAE J306. Oznacza ona lepkość oleju w zróżnicowanych temperaturach. W warunkach polskich stosuje się klasy od 75W wzwyż i do 90-110. Kolejnym istotnym parametrem w przypadku olejów przekładniowych jest klasa jakości API. Określa ona zawartość dodatków i uszlachetniaczy, które nadają olejowi określonych właściwości.

Oleje API GL-1, GL-2, GL-3, GL-4 i GL-5

API GL-1 to oleje proste, które nie posiadają dodatków uszlachetniających. Przystosowane są one do pracy w łatwych warunkach, pod niewielkimi obciążeniami. Obecnie stosuje się je raczej rzadko, bo zastąpić je można zwykłym olejem silnikowym. Oleje API GL-2 to klasa wyższa, ale również dedykowana do pracy lekkiej. Posiadają one niewiele dodatków antykorozyjnych i zapobiegających spienianiu. Oleje API GL-3 są przeznaczone do mało obciążonych przekładni ręcznych, a także przekładni walcowych i stożkowych. API GL-4 wykorzystywane są do średnio obciążonych przekładni ręcznych i głównych. Z kolei API GL-5 są olejami używanymi w przypadku skrzyń biegów, które pracują pod wysokim obciążeniem. Zawierają one sporo dodatków różnego rodzaju. Szeroki wybór olejów przekładniowych do różnych zastosowań znajdziemy w ofercie takich firm, jak na przykład Buwar.

Oleje do automatycznych skrzyni biegów

W samochodach na ogół wykorzystywane są oleje GL-4 i GL-5. Rzadko spotkać się można również z olejem GL-6. W teorii dedykowany jest on do ekstremalnych warunków pracy. API to norma amerykańska, która dotyczy także samochodów wojskowych. Jednak to również nie wszystko. W wielu pojazdach, które wyposażone są w przekładnie główne o ograniczonym tarciu, stosowane są oleje oznaczone LS bądź LSD. Z kolei oleje do automatycznych skrzyń biegów mają w nazwie jeszcze trzy litery – ATF. Tym samym okazuje się, że rodzajów olejów przekładniowych jest całkiem sporo. Dlatego podczas zakupu warto zwrócić uwagę na oznaczenia produktu, aby nie popełnić błędu.

śr. ocena 5 / głosów 5