Budowa akumulatorów

Ponieważ akumulator stanowi źródła zasilania niezbędne do uruchomienia silnika oraz funkcjonowania elektroniki, której na pokładzie aut jest coraz więcej, jest on jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu. Mimo to nie jest on zbyt skomplikowany w konstrukcji i działaniu. Warto zapoznać się z jego budową, by lepiej wiedzieć, jak się nim prawidłowo posługiwać i na jakie kwestie uważać na co dzień.

Obudowa akumulatora

Czasem nazywana jest również blokiem. To zewnętrzna część akumulatora, wewnątrz której znajdują się pozostałe elementy. Do jej wytworzenia wykorzystuje się kwasoodporne materiały, zwykle jest nim polipropylen. Wewnątrz obudowa podzielona jest na mniejsze części, tak zwane cele – w akumulatorach 12 V jest ich sześć, zaś w 6 V tylko trzy. Cele stanowią oddzielne ogniwa, dlatego muszą być szczelnie oddzielone od siebie, żeby zapobiegać przelewaniu się elektrolitu między nimi. Ponadto w dolnej części obudowy znajdują się specjalne progi, służące jako oparcie dla płyt.

Wieczko

Służy jako zamknięcie obudowy. Wymagana jest od niej całkowita szczelność, żeby elektrolit nie wydostawał się poza obudową akumulatora. Ich zadaniem jest ponadto odprowadzania gazów powstających w czasie pracy akumulatora – w tym wyposażone są one w specjalny system odpowietrzający. W starszych modelach wieczka posiadały również korki, przez które możliwe było uzupełnienie poziomu elektrolitu. Obecnie z tego rozwiązania już się nie korzysta – akumulatory bezobsługowe mają wieczka zamontowane na stałe. Zamiast korków wyposażone są w one w system labiryntu, na którym skrapla się para wodna powstająca w czasie intensywnej pracy akumulatora. W ten sposób poziom elektrolitu zostaje zachowany.

Ogniwa

Składają się z połączonych ze sobą płyt dodatnich lub ujemnych.

Płyty o różnym ładunku nie mogą dotykać się nawzajem dotykać, ponieważ w ten sposób dochodzi do zwarcia – mówi przedstawiciel firmy Emu, wiodącego producenta i dostawcy akumulatorów – W każdym ogniwie wytwarzane jest napięcie 2,13 V. W celu uzyskania pożądanego napięcia akumulatora konieczne jest połączenie ze sobą szeregowo odpowiedniej ilości ogniwa. Jak łatwo obliczyć w akumulatorach 12 V musi znaleźć się 6 ogniw, zaś w akumulatora 6 V – trzy.

Siatka

Pełni dwie funkcje – z jednej strony służy jako przewodnik prądu elektrycznego dla płyt dodatnich i ujemnych, z drugiej zaś stanowi szkielet konstrukcyjnych dla podtrzymania masy czynnej akumulatora.

Elektrolit

To wodny roztwór kwasu siarkowego, w którym zanurzone są płyty ogniw. Jego zadaniem jest przewodzenie prądu elektrycznego między płytami. W tradycyjnych akumulatorach elektrolit ma formę płynu – w nowszych rozwiązaniach stosuje się specjalne maty nasączane lub elektrolit w formie żelu. Oba rozwiązania służą zapobieganiu wyciekom elektrolitu z obudowy akumulatora.

śr. ocena 5 / głosów 5