Akumulatory do samochodów ciężarowych

Samochody ciężarowe, podobnie jak inne pojazdy drogowe, wymagają źródła energii elektrycznej do rozruchu silnika oraz sprawnego funkcjonowania innych odbiorników. Źródłem tym jest akumulator. Akumulatory do ciężarówek znacząco różnią się jednak od tych zasilających zwykłe samochodowy osobowe. Czym się one charakteryzują i na czym polega ich prawidłowa eksploatacja?

Akumulator samochodowy a ciężarowy – podobieństwa i różnice

Akumulatory do pojazdów ciężarowych pod względem zasady działania oraz ogólnej technologii nie różnią się znacznie od tych montowanych w zwykłych autach osobowych.

Podstawową różnicą między nimi jest wielkość – mówi przedstawiciel firmy BatcarAkumulatory do ciężarówek są nawet kilkukrotnie większe, co wynika z większego zapotrzebowania na energię do rozruchu silnika. Oczywiście, z wielkości baterii wynika jej większa pojemność energii, co jest kolejną różnicą. Akumulatory ciężarowe posiadają również wzmocnioną konstrukcję, która zabezpiecza je przed uszkodzeniami, mogącymi powstać w wyniku potężnych drgań i wibracji powstających podczas pracy silnika pojazdu ciężarowego.

Rodzaje akumulatorów ciężarowych

Technologia użyta do produkcji akumulatorów ciężarowych nie odbiega znacząco od tej stosowanej w autach osobowych. Ponieważ producenci pojazdów wymagają coraz większej skuteczności i zachowania bezpieczeństwa, w ciągu ostatnich lat coraz częściej w ciężarówkach stosowane są akumulatory żelowe oraz AGM. W obu skutecznie wyeliminowano ryzyko wycieku elektrolitu, choć użyto to innych metod. W akumulatorach żelowych elektrolit stanowi bardzo gęsta mieszanka kwasu siarkowego z krzemionką. Dzięki temu akumulator może pracować w praktycznie dowolnej pozycji i jest odporny na wstrząsy. W akumulatorach AGM elektrolit jest zamknięty w macie z włókna szklanego.

Konserwacja akumulatora

Podobnie jak w przypadku ogniw samochodowych, akumulatory do ciężarówek wymagają odpowiedniej konserwacji – w przeciwnym wypadku utracą swoją żywotność. Bardzo istotne jest, żeby co jakiś czas zamieniać miejscami znajdujące się w pojeździe akumulatory, by ich zużycie było równomierne. Wynika to z faktu, że jeden z nich jest zawsze bardziej obciążony niż drugi. Kierowca ciężarówki, podobnie jak kierowca osobówki, powinien pamiętać o regularnym sprawdzaniu poziomu napięcia w akumulatorze. Prawidłowo powinien on mieścić się w granicach od 13 do 14,5 V. Po odłączeniu wszystkich odbiorników upływ prądu powinien być z kolei nie większy niż 0,08 A. Bardzo ważne jest ładowanie akumulatora przed jego całkowitym rozładowaniem. Jeśli przegapimy ten moment i zostawimy pusty akumulator bez ładowania, zacznie on tracić swoją moc i pojemność.

śr. ocena 5 / głosów 5