Z jakich materiałów wykonuje się łożyska ślizgowe?
Patrząc jedynie na kształty, łatwo można dojść do wniosku, że łożyska ślizgowe są elementami bardzo prostymi. Oczywiście prawdą jest, że łożyska toczne to konstrukcje dalece bardziej skomplikowane, a ich produkcja jest niewątpliwie trudniejsza. Gdy jednak weźmiemy pod uwagę wyłącznie budowę chemiczną, to okaże się, że do zbudowania bardzo bogatego przecież asortymentu łożysk ślizgowych, czyli tulei, panewek, podkładek i prowadnic potrzeba wielu najrozmaitszych materiałów.
Nieco o zasadzie pracy łożysk ślizgowych
Jak wiemy, najprostszy rodzaj łożyska tocznego składa się z dwóch pierścieni o różnych średnicach obracających się względem siebie na umieszczonych między nimi stalowych kulkach lub wałkach, które to przejmują na siebie wszelkie opory tarcia. Łożyska ślizgowe działają inaczej. Ruchome elementy jakiegoś urządzenia stykają się bezpośrednio z powierzchnią takiego łożyska a poruszając się, powstaje tarcie. To rodzi określone konsekwencje. Łożysko, tuleja ślizgowa lub panewka muszą być wykonane z takiego materiału, który nie stawia dużych oporów współpracującym z nimi powierzchniom, a jednocześnie z takiego, który jest trwały i nie ulega szybko nadmiernemu wytarciu. Łożyska ślizgowe produkuje się z różnych metali, ze stopów metali, z tworzyw sztucznych, a także z kompozytów. O tym, jakie konkretnie materiały używane są w tej produkcji opowiadali nam specjaliści z firmy INBEAR w Gdyni. Aby zmniejszyć tarcie, używa się olejów smarów lub innych cieczy procesowych, które minimalizują lub eliminują niekorzystne skutki tarcia.
Podstawowe materiały do produkcji łożysk ślizgowych
Oczywiście wyrażenie „łożyska ślizgowe” odnosi się do szerokiej gamy produktów, w której znajdują się między innymi tuleje ślizgowe, tuleje z kołnierzem, tuleje cylindryczne, płyty ślizgowe oraz panewki, pierścienie oporowe i prowadnice. Już tylko z pobieżnego przeglądu katalogu produktów, oferowanych przez wyżej wspomnianą firmę INBEAR, można dowiedzieć się, z czego wytwarzane są wszystkie te produkty. Widzimy więc tutaj przede wszystkim różne stale, spieki, żeliwo, różne rodzaje brązu, miedzi, cynę, ołów oraz sporą ilość materiałów syntetycznych, spośród których do najważniejszych należą: PTFE (popularny teflon), tarnamidy, tekstolity oraz elastomery. Z materiałów tych można budować łożyska ślizgowe strukturalnie jednorodne albo kompozytowe w różnych konfiguracjach takich jak na przykład stal z okładziną z teflonu, stal miedziowana z brązem lub brąz spiekany z ołowiem.
Oczywiście nie wymieniliśmy tutaj wszystkiego, co oferuje przemysł w zakresie produkcji łożysk ślizgowych. Jest to asortyment na tyle szeroki, że inżynierowie projektanci nie mają najmniejszych kłopotów z doborem odpowiedniej dla swoich konstrukcji tulei czy panewki.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana