Artykuł sponsorowany

O czym należy pamiętać przy projektowaniu instalacji klimatyzacyjnej?

O czym należy pamiętać przy projektowaniu instalacji klimatyzacyjnej?

Instalacja klimatyzacyjna podnosi komfort codziennego życia, a w zakładach produkcyjnych oraz biurach poprawiają warunki pracy, co przekłada się na jej wyższą wydajność. Jednym z najważniejszych etapów tworzenia instalacji klimatyzacyjnej jest projektowanie. O czym należy pamiętać, aby klimatyzacja sprawnie i przez długi czas spełniała swoje zadania? O tym poniżej.

Moc instalacji klimatyzacyjnej

Najważniejszy parametr, który jest uwzględniany podczas projektowania instalacji klimatyzacyjnej, to jej moc. Od niej zależy to, czy wnętrze uda się dostatecznie schłodzić, tak aby zapewnić osobom w nim przebywającym idealne warunki do pracy czy wypoczynku. Żeby poprawnie oszacować potrzebną moc instalacji klimatyzacyjnej, trzeba wziąć pod uwagę następujące czynniki:
  • Powierzchnię klimatyzowanego pomieszczenia – im większa, tym wyższa moc urządzenia klimatyzacyjnego jest potrzebna. W uproszczeniu przyjmuje się, że na metr kwadratowy przypada 100 W mocy, czyli do biura o powierzchni 30 metrów kwadratowych odpowiedni będzie klimatyzator o mocy 3000 W.
  • Kubatura pomieszczenia – tutaj na metr sześcienny przyjmuje się 30 W mocy klimatyzatora.
  • Bilans cieplny – są to obliczenia wskazujące, ile ciepła dostarcza się do pomieszczenia. Im więcej źródeł ciepła uwzględni się podczas szacowania bilansu cieplnego, tym łatwiej będzie stworzyć system klimatyzacji ściśle dopasowany do potrzeb danego miejsca. Źródłami ciepła mogą być: światło słoneczne, osoby przebywające w pomieszczeniu (ważne są ich liczba oraz czas, który spędzają we wnętrzu), urządzenia pracujące we wnętrzu (np. komputery), a nawet oświetlenie. Na bilans cieplny wpływ mają także: zastosowana izolacja termiczna oraz współczynnik przenikania ciepła, którym cechuje się stolarka okienna i drzwiowa.
  • Przeznaczenie pomieszczenia. Innej temperatury wymaga hala produkcyjna w zakładzie przetwórstwa mięsa, a innej call center. Klimatyzator, który sprawdza się w biurze, będzie niewystarczający dla stoiska mięsnego w supermarkecie.

Kultura pracy instalacji klimatyzacyjnej

W zależności od typu i mocy instalacje klimatyzacyjne mogą emitować dźwięki o natężeniu od ok. 30 do 55 dB. Im większa moc i wyższe obroty, tym głośniej będzie w pomieszczeniu. Zależy to także od jego umiejscowienia urządzenia. W niektórych wnętrzach hałas znacząco obniża jakość życia i może stać się zbyt uciążliwy. Szczególnie dotyczy to biur – praca w takim miejscu wymaga skupienia, a często klimatyzacja nie jest jedynym źródłem hałasu. Głośniejsze urządzenia nie sprawdzą się też w sypialni. Dobry projektant znajdzie złoty środek pomiędzy optymalną mocą chłodzenia a natężeniem dźwięku emitowanego przez instalację. Taki projekt można powierzyć np. firmie Klima-Venta.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.