Najczęstsze przyczyny awarii klimatyzacji

Dzisiaj bardzo trudno jest wyobrazić sobie samochód bez klimatyzacji. Nie tylko podczas upałów. Również w trakcie zimy, kiedy powinniśmy uruchamiać system klimatyzacji, aby poradzić sobie z problemem parujących szyb. Nie da się ukryć, że jazda bez sprawnie działającej klimatyzacji byłaby katorgą. Zdarza się, że układ chłodzenia przestaje działać. Jakie mogą być przyczyny jego awarii?

awaria-klimatyzacji

Zbyt mała ilość czynnika chłodzącego

Pierwszą możliwą przyczyny awarii klimatyzacji jest niewystarczająca ilość czynnika chłodzącego. Stanowi on o działaniu klimatyzacji i chociaż jego braku nie można nazwać awarią, to z pewnością do niej doprowadzi, jeśli go nie uzupełnimy.

Normalna eksploatacja klimatyzacji powoduje utratę około 10-15 % czynnika chłodzącego, dlatego po 4-5 latach jej użytkowania, może być już mało wydajna. Nie wystarczy do zapewnienia kojącego chłodu podczas upałów, a zimą również nie spełni swojej roli, kiedy będziemy chcieli osuszyć szyby. Co więcej niewystarczająca ilość czynnika chłodzącego prowadzi do zatarć w sprężarce. Czynnik chłodzący wymieszany z olejem ma za zadanie zapewniać jej odpowiednie warunki pracy, kiedy jest go za mało, nie może właściwie pełnić swojej roli. Na szczęście, kiedy czynnik zostanie wykorzystany w 100 %, sprężarka w ogóle się nie uruchomi.

Nieszczelność układu klimatyzacji

Drugim powodem, który może prowadzić do awarii, jest nieszczelność układu klimatyzacji. Każda nieszczelność prowadzi do ubytku czynnika chłodzącego i jego uzupełnianie nic nie da – tylko niepotrzebnie wydamy pieniądze. Czynnik chłodzący może wyciekać przez skraplacz, wężyk czy rurkę.

Z tego względu należy jak najszybciej ustalić przyczynę uciekania czynnika chłodzącego. Jeśli nieszczelność jest większa, powinniśmy ją zlokalizować bez większej trudności. Można w tym celu użyć barwnika, którym wraz z czynnikiem chodzącym uzupełniamy system klimatyzacji. Następnie z pomocą lampy UV szukamy źródła wycieku. Nie można tego robić bez powodu, ponieważ barwnik jest czynnikiem niepożądanym i powoduje szybsze zużycie kompresora. Kiedy trudno wykryć nieszczelność, w serwisie pojazdów, takim jak Bus-Service Euromaster w Opolu, w profesjonalny sposób możemy sprawdzić układ klimatyzacji. Pracownicy takiego serwisu zrobią to, napełniając układ klimatyzacji azotem do ciśnienia 25 barów.

Uszkodzenia chłodnicy klimatyzacji

Problem dla poprawnego działania klimatyzacji może też stanowić chłodnica, zwana też skraplaczem. Szczególnie w nowych modelach aut jest ona bardzo delikatnym elementem, który wielokrotnie nie jest niczym chroniony (np. specjalną siatką zabezpieczającą). Kamyczki i brud może powodować uszkodzenia mechaniczne, korozję lub zanieczyszczenia i prowadzić do zmniejszenia wydajności układu chłodzenia.

Kiedy chłodnica nie działa w odpowiedni sposób, nieschłodzony w skraplaczu czynnik prowadzi do podniesienia ciśnienia w układzie. Efektem będzie nawet uniemożliwienie włączenia się kompresora i jego uszkodzenie.

Czy można coś z tym zrobić? Tak, należy regularnie kontrolować czystość chłodnicy klimatyzacji i w razie potrzeby ją umyć. Nie samodzielnie, ale w serwisach, które właściwie umyją skraplacz, nie powodując nieprawidłowości w jego działaniu.

Nieprzyjemny zapach z parownika

Klimatyzacja ma poprawiać właściwości powietrza, których oddychamy w samochodzie, a nie je pogarszać. Kiedy na parowniku osiadają krople wody, tworzy się wilgoć – doskonałe miejsce do rozwoju grzybów i bakterii. Skutkuje to powstaniem nieprzyjemnych zapachów. Rozwiązaniem jest czyszczenie układu klimatyzacji. Nie tylko parownika, ale też kanałów wentylacyjnych. Należy również pamiętać o wymianie filtru przeciwpyłkowego. To najważniejsze przyczyny awarii klimatyzacji. Staraj się zapobiegać wystąpieniom problemów, aby cały czas cieszyć się świeżym, chłodnym powietrzem w aucie.

śr. ocena 5 / głosów 6