Jak podłącza się alternator i rozrusznik w samochodzie? - instrukcja
Sprawne działanie samochodu zależy od wielu czynników. Żaden kierowca nie chciałby znaleźć się w sytuacji, w której wsiada do samochodu, przekręca stacyjkę lub wciska przycisk startu, a silnik nie reaguje. Jak uniknąć takich awaryjnych sytuacji? Jednymi z podstawowych elementów silnika, których podłączenie ma ogromne znaczenie, są alternator oraz rozrusznik. Zastanawiasz się, jak wygląda taka czynność? Wbrew pozorom to nie takie trudne.
Sprawnie działający samochód — jaką rolę odgrywa w tym przypadku alternator?
Zamontowany w samochodzie alternator określa się mianem prądnicy. Ta część odpowiada za generowanie prądu przemiennego. Przekładając to na język użytkownika pojazdu — oznacza to, że alternator produkuje prąd oraz ładuje akumulator podczas jazdy. Ten natomiast jest kluczowy dla prawidłowego działania pojazdu, bez niego nie ma możliwości uruchomienia silnika.
– Podczas pracy silnika, sprawnie działający alternator odpowiada za zmianę pola magnetycznego. To następnie przepływa przez uzwojenia stojana. Szczegółowa budowa alternatora jest bardzo skomplikowana, jednak sposób jego działania oraz podłączenia nie powinien stanowić większego problemu dla kierowców – precyzuje specjalista z Lauber Sp. z o. o. Inter Cars Group.
Skonstruowany jest z nieruchomego stojana, złożonego z izolowanej ramki, w której znajdują się trzy uzwojenia. Każde z nich rozłożone jest pod kątem 120 stopni, przez co dokładnie zakrywa cały obwód elementu. Wewnątrz znajduje się wirnik, którego obracanie się generuje pole magnetyczne. Ładowanie alternatora wspomagane jest przez pasek napędowy, który napędzany jest przez wał korbowy silnika podczas jego pracy.
Prawidłowe podłączenie alternatora ma w tym przypadku ogromne znaczenie. Podstawą jest tutaj wykorzystanie solidnego przewodu dopasowanego do danego modelu pojazdu. Dodatni biegun na akumulatorze musi łączyć się ze śrubą alternatora, która oznaczona została, jako +B. Biegun ujemny powinien łączyć się z masą pojazdu. Pozostałe styki, tak zwane pomocnicze, podpina się w następujący sposób:
- „S” do bieguna dodatniego,
- „IG” do bieguna dodatniego,
- „L” do plusa na stacyjce.
Dopasowanie rozrusznika do samochodu i jego instalacja
Głównym zadaniem rozrusznika jest zapewnienie rozruchu samochodu — nawet w bardzo niskich temperaturach. Sprawnie działający element, powinien zapewnić obroty na poziomie od 60 do 90 na minutę przy -20˚C. Dotyczy to tych pojazdów, w których występuje zapłon iskrowy. Dla samochodów z zapłonem samoczynnym wartość obrotów powinna być znacznie większa i wynosić około 200 obrotów na minutę. Podstawą w tym przypadku jest sprawnie działająca instalacja elektryczna samochodu. W przeciwnym razie może dojść do poważnej usterki.
Podczas montażu rozrusznika szczególną uwagę należy zwrócić na przewód masowy. Złe podłączenie kabla może skutkować spadkiem mocy samego urządzenia, a w najgorszej sytuacji może on doprowadzić do samozapłonu i spalenia samochodu.
Wszelkie prace związane z instalacją elektryczną auta warto powierzać profesjonalnym zakładom mechaniki samochodowej. Często brak wiedzy kierowców z zakresu montażu tych elementów skutkuje uszkodzeniem lub całkowitym unieruchomieniem pojazdu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana