Artykuł sponsorowany

Fazy produkcyjne wyrobów poligraficznych

Fazy produkcyjne wyrobów poligraficznych

Efekty, które możemy osiągnąć za pomocą druku, w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat znacznie się zmieniły. I choć bardzo często jesteśmy zachwyceni jakimś opakowaniem, plakatem czy innym wyrobem poligraficznym, to rzadko kiedy zastanawiamy się, jak on powstał. A każdy taki wyrób przechodzi przez kilka faz produkcyjnych. Jak one przebiegają?

Prepress

W produkcji wyrobów poligraficznych wiele zależy oczywiście od technik i zastosowania danego produktu – jednak od pewnego czasu, dla ujednolicenia stosuje się normę ISO 12637, która wyróżnia trzy ogólne etapy: prepress, press i postpress. Ta norma stosowana jest dziś w każdej profesjonalnej drukarni, jak na przykład drukarnia AA Print.

Prepress to po polsku przygotowanie do druku. Tak naprawdę tu zaczyna się droga produktu. Pierwszą częścią tego etapu jest zaprojektowanie produktu. Projektant używa do tego specjalnego oprogramowania i zapisuje w pliku, który później odczytają urządzenia do druku. Ustala się tu wymiary, kształt, zadaje kolory, ustala linie cięcia lub bigowania. W przypadku katalogów, gazet czy książek tworzy się tu ich szatę graficzną i składa tekst. Ten etap kończy się wydrukiem próbnym, który pokazuje, jak dany produkt będzie wyglądał i zachowywał się w rzeczywistości. Wydruk próbny robi się też czasem na różnych rodzajach papieru czy kartonu, a na koniec wybiera się najlepszy dla danego projektu. Na tej podstawie wprowadza się korekty do projektu – czasami tylko drobne usprawnienia lub inny odcień koloru, a czasami zmienia się połowę projektu. Wszystko po to, aby finalny produkt był jak najlepszej jakości oraz wyglądał i zachowywał się tak, jak życzy sobie tego klient.

Druk

Gotowy projekt przenosi się na tzw. formę drukową. Przed samym drukiem całego nakładu dobiera się także technikę druku – może to być technika offsetowa, druk cyfrowy, sitodruk lub inne techniki. 

Do druku w wysokich nakładach dobrze sprawdza się offset, ponieważ im większy nakład, tym mniejsza cena pojedynczego arkusza. Oferuje też wiele barw z różnych palet (w tym słynnego Pantone).

Z kolei druk cyfrowy stosuje się częściej przy mniejszych nakładach i tam, gdzie liczy się szybkość. Bierze się to stąd, że droga od projektu do druku w przypadku druku cyfrowego jest znacznie krótsza niż w przypadku offsetu. Dzięki temu druk może zostać wykonany w zasadzie „od ręki”. Jednak cena pojedynczego arkusza jest zauważalnie droższa niż w druku offsetowym. Jest to więc dobry wybór do drukowania wizytówek, plakatów czy ulotek w niskich nakładach.

Procesy postprodukcyjne

Po wydrukowaniu przychodzi czas na wykończenie produktu. Do takich procesów należy na przykład dodanie uszlachetnień typu foliowanie, lakierowanie czy złocenie, srebrzenie lub obróbka introligatorska polegająca między innymi na przycięciu do formatu, oprawienie w oprawę twardą lub miękką, zszycie, zbigowanie itp. Odbywa się to na zupełnie innych maszynach niż druk, są to osobne działy zajmujące się introligatorstwem oraz technikami uszlachetniania druków. Niekiedy, przy małych nakładach i drogich zleceniach, takie prace są wykonywane ręcznie, aby zapewnić możliwie największą dokładność lub ze względu na charakter danej technologii.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.