Artykuł sponsorowany

Czym są koła pasowe?

Czym są koła pasowe?

W napędach wielu urządzeń oraz pojazdów m.in. w samochodach i maszynach rolniczych wykorzystywane są przekładnie pasowe. Do najważniejszych elementów ich budowy zaliczamy czynne i bierne koła pasowe, na które zakładany jest pas napędowy, czyli elastyczne cięgno wykonane np. z gumy, tkaniny lub skóry. Przekazanie napędu w przekładni odbywa się dzięki połączeniu ciernemu między pasem a kołami pasowymi.

Koła pasowe w przekładniach

W każdej mechanicznej przekładni cięgnowej znajdziemy 2 koła: koło pasowe czynne, które nakładane jest na wał napędzający oraz koło pasowe bierne, nakładane na wał maszyny napędzanej.

Rodzaj kół pasowych zawsze należy dobierać pod specyfikację i wymagania pasa; w przeciwnym razie przekładnia nie będzie pracować w ogóle, jej pracy będą towarzyszyły drgania i wibracje lub ulegnie szybkiemu uszkodzeniu. I tak w przekładniach pracujących z pasem płaskim stosuje się koła pasowe gładkie; w przekładniach z pasem klinowym – koła pasowe z rowkiem; w przekładniach z pasem zębatym – koła pasowe z rowkami w poprzek obwodu.

W motoryzacji (m.in. w alternatorze, układzie kierowniczym, sprężarkach klimatyzacji) najczęściej wykorzystywane są przekładnie z pasem klinowym o trapezoidalnym przekroju i budowie zapewniającej bardzo dużą elastyczność i wytrzymałość. Pas klinowy w takich przekładniach dokładnie wypełnia rowek koła pasowego, dzięki czemu powstaje bardzo duża powierzchnia styku, co minimalizuje poślizg. Co ciekawe, przekładnie klinowe umożliwiają przekazywanie napędu na odległość nawet 10 metrów, przy czym pracują wyjątkowo cicho.

Budowa koła pasowego

Każde koło pasowe zbudowane jest z wieńca i piasty, nie możemy więc mówić tu o szczególnie skomplikowanej konstrukcji. Produkcja kół pasowych odbywa się z wykorzystaniem metody odlewania, następnie koła poddawane są dalszej obróbce skrawaniem, np., w celu stworzenia rowków. Po nadaniu kołu pożądanej formy poddaje się je hartowaniu, dla uzyskania najwyższej wytrzymałości powierzchni. Miejsca styku z pasem są także szlifowane, aby wyeliminować ryzyko uszkodzenia cięgna w trakcie eksploatacji przekładni.

Choć najczęstszą awarią przekładni pasowej jest zerwanie paska, również koła mogą ulegać zużyciu i uszkodzeniom – mówi ekspert z przedsiębiorstwa AGRO-HURT w Warszawie. Jeśli z układu paska docierają niepokojące dźwięki, np. chrobotanie, koniecznie trzeba mu się przyjrzeć. Może się zdarzyć, że podczas takiej kontroli zauważymy, że cały układ jest rozchwiany i po prostu nie pracuje w osi. W takim przypadku konieczna będzie wymiana kół pasowych na nowe.

Bardzo ważne jest, by montaż nowych kół pasowych przebiegał starannie i z wykorzystaniem elementów dopasowanych do wymagań całego układu. Dlatego dobrym pomysłem jest korzystanie z część od sprawdzonego dostawcy i zlecenie montażu w profesjonalnym serwisie.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.