Co zrobić z olejem przepracowanym?

Czy wiesz, że litr oleju samochodowego może zatruć nawet milion litrów wody? Oznacza to, że przepracowany olej z pojazdów mechanicznych stanowi olbrzymie zagrożenie dla środowiska, w związku z czym wymaga właściwej utylizacji. Problem zagospodarowania zużytego oleju rzadko dotyka bezpośrednio kierowców, ale głównie właścicieli warsztatów samochodowych i innych zakładów, w których wymienia się płyny samochodowe. Samodzielna […]

przepracowany olej silnikowy

Czy wiesz, że litr oleju samochodowego może zatruć nawet milion litrów wody? Oznacza to, że przepracowany olej z pojazdów mechanicznych stanowi olbrzymie zagrożenie dla środowiska, w związku z czym wymaga właściwej utylizacji. Problem zagospodarowania zużytego oleju rzadko dotyka bezpośrednio kierowców, ale głównie właścicieli warsztatów samochodowych i innych zakładów, w których wymienia się płyny samochodowe.

Samodzielna wymiana oleju silnikowego

Osoby, które podejmują się samodzielnej wymiany oleju silnikowego, muszą zdawać sobie sprawę z tego, że zużyty olej jest odpadem niebezpiecznym. Za niepoprawną utylizację takiego odpadu, a więc np. wyrzucenie pojemnika z olejem do zwykłego kontenera na śmieci, grozi kara wysokości nawet 500 zł. Przepracowany środek smarny należy więc oddać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w szczelnym opakowaniu, na którym znajduje się informacja o jego zawartości (np. oryginalne opakowanie po oleju). Alternatywnym rozwiązaniem jest wywóz oleju bezpośrednio do firmy, zajmującej się utylizacją odpadów tego typu. W obu przypadkach właściciela samochodu czaka dodatkowa wycieczka. Zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług stacji obsługi lub warsztatu samochodowego, który podejmując się wymiany płynu, jest zobowiązany do zagospodarowania zużytego oleju.

Jak warsztaty samochodowe radzą sobie z przepracowanym olejem?

Rzecz jasna również warsztaty samochodowe muszą przestrzegać surowych przepisów odnośnie utylizacji zużytego oleju. A ponieważ codzienne wywożenie odpadów do punktu selektywnej zbiórki nie byłoby opłacalne, takie zakłady najczęściej decydują się na gromadzenie przeprowadzonych smarów i pozbywanie się ich większych ilości. Gromadzenie przepracowanego oleju w celu ograniczenia kosztów wywozu małych ilości praktykują też przyzakładowe warsztaty mechaniczne, np. w przedsiębiorstwach transportowych, budowlanych i produkcyjnych – mówi ekspert z firmy MiM Mariusz Mańkowski.

Do zbierania przepracowanego oleju należy stosować wyłącznie przeznaczone do tego celu, specjalistyczne zbiorniki. Wymagania dla takich zbiorników regulowane są prawnie, w związku z czym niedopuszczalne jest np. zlewanie oleju w zwykłych beczkach. Ze względów bezpieczeństwa konieczne jest korzystanie ze szczelnych, dwupłaszczowych zbiorników, wyposażonych w elementy zapobiegające przeciekom i sygnalizujące ewentualne zagrożenie. Profesjonalne zbiorniki na olej przepracowany wykonywane są z tworzyw sztucznych obojętnych na oddziaływanie ropopochodnych substancji chemicznych. W Polsce dużą popularnością wśród właścicieli warsztatów cieszą się zbiorniki Kingspan, które dostępne są w różnych pojemnościach (od 200 do 2500 litrów), dzięki czemu każdy zakład może znaleźć produkt odpowiedni do swoich potrzeb. Dwupłaszczowe zbiorniki na zużyty olej marki Kingspan nie wymagają stosowania zabezpieczeń w postaci dodatkowych wanien wychwytujących, a standardowo wyposażone są w sygnalizatory przecieku, szczelnie zamykane wlewy z metalowym sitkiem (filtr mechaniczny), gwintowane króćce 1,5’’ i 2’’ oraz rurę poboru, umożliwiającą bezpośrednie podłączenie do cysterny.

śr. ocena 0 / głosów 0