Artykuł sponsorowany

Podstawowe badania jakościowe kruszyw

Podstawowe badania jakościowe kruszyw

Kruszywa – zarówno te powstające naturalnie, jak i będące produktem sztucznych procesów – są jednym z najpowszechniej wykorzystywanych w branży budowlanej surowców. Wytwarza się z nich zaprawy murarskie, cegły i inne materiały, służą one również w budowaniu dróg. Właśnie to powszechne stosowanie oraz fakt, że parametry fizyczne i chemiczne kruszyw przekładają się na parametry fizyczne i chemiczne wytwarzanych z nich produktów, sprawiają, że kruszywa muszą być poddawane specjalistycznych badaniom jakościowym.

Jakie parametry kruszyw podlegają badaniom?

Kruszywa przed dopuszczeniem do obrotu i użytku muszą być przebadane pod kątem ich fizycznych i chemicznych właściwości. Wymagania co do kruszyw określają polskie i europejskie normy, między innymi PN – EN 13043, PN – EN 12620, PN – EN 13383-1 oraz PN – EN 13383-2. Aby stwierdzić, czy kruszywo spełnia postawione w nich wymagania, badane są między innymi jego:
  • Wskaźnik różnoziarnistości
  • Gęstość nasypowa
  • Zawartość części organicznych
  • Wilgotność naturalna
  • Nasiąkliwość
  • Zawartość frakcji o wielkości poniżej 0,075 mm
  • Kapilarność bierna
  • Wskaźnik filtracji
  • Wskaźnik nośności
  • Rozpad wapniowy, krzemianowy i żelazawy
  • Odporność na rozdrabniane i ścieranie
  • Mrozoodporność
  Poza wyszczególnionymi wyżej właściwościami fizycznymi, niezwykle ważne jest badanie kruszyw pod kątem składu chemicznego. Szczególnie dotyczy to kruszyw pochodzenia hutniczego, czyli żużli hutniczych - wielkopiecowych i konwerterowych. Wytwarzane są one w procesie przetapiania rudy żelaza na surówkę (wielkopiecowe) lub surówki na stal (konwerterowe) – w obu tych procesach biorą udział różne pierwiastki, które pod wpływem temperatury łączą się ze sobą, tworząc związki chemiczne. Tak zróżnicowany materiał musi być bardzo dokładnie zbadany przed wykorzystaniem go w celu upewnienia się, że nie stanowi on zagrożenia dla środowiska naturalnego. Firma Ekoprod, jeden z głównym producentów żużli hutniczych, poddaje swój towar bardzo rygorystycznym kontrolom jakości według systemu 4P. Od wielu lat współpracuje ona w tym w zakresie z firmą badawczą Labotest.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.