Jakim badaniom podlegają kruszywa drogowe?
Badania, jakim muszą zostać poddane kruszywa przed dopuszczeniem do obrotu oraz później, w ramach Zakładowej Kontroli Produkcji, określają odpowiednie normy. Materiały wykorzystywane na podbudowę podlegają normie PN-EN 13242. Kruszywa do mieszanek niezwiązanych i związanych hydraulicznie, natomiast te używane w mieszankach asfaltowych, zgodnie z WT-1 2014 – zharmonizowanej normie PN-EN 13043.
Badania kruszyw na podbudowę drogi
Podbudowa jest jednym z najważniejszych elementów drogi. Uzyskanie trwałej nawierzchni drogowej nie jest możliwe bez przygotowania solidnej podbudowy, która odpowiada za przenoszenie obciążeń na podłoże gruntowe. Właśnie dlatego tak ważne jest staranne projektowanie podbudowy oraz jakość materiałów użytych do jej wykonania.
Kruszywa na podbudowę dróg muszą spełniać wymagania normy PN-EN 13242, dlatego we wstępnych badaniach typu określa się zgodność z normą parametrów takich jak: uziarnienie, kształt, procentowa zawartość ziaren o powierzchni przekruszonej lub łamanych oraz ziaren całkowicie zaokrąglonych w kruszywie grubym, zawartość pyłów, jakość pyłów w kruszywie drobnym, odporność na rozdrabnianie i ścieranie, gęstość, nasiąkliwość, składniki rozpuszczalne w wodzie, zanieczyszczenia, mrozoodporność, skład materiałowy.
Badania kruszyw na mieszanki mineralno-asfaltowe (MMA)
Wymagania techniczne dla kruszyw i mieszanek mineralno-asfaltowych (WT-1 2014) wymuszają stosowanie na normy zharmonizowanej PN-EN 13043. Kruszywa do mieszanek bitumicznych i powierzchniowych utrwaleń stosowanych na drogach, lotniskach i innych powierzchniach przeznaczonych do ruchu. Wymagane normą wstępne badania typu służą określeniu cech fizycznych, chemicznych i mechanicznych kruszywa, a ich wyniki decydują o możliwości przyznania wyrobom oznaczenia CE; najczęściej wykonywane są na zlecenie producenta przez akredytowane laboratoria badawcze.
Firma Piaskopol, jak wszyscy polscy producenci kruszyw, w ramach Zakładowej Kontroli Produkcji musi też poddawać swoje wyroby badaniom bieżącym. Badania wykonywane w określonych odstępach czasu (zgodnie z przyjętym w zakładzie systemem zarządzania jakością) pozwalają ocenić, czy cechy charakteryzujące kruszywo nie uległy zmianie. Ewentualne odchylenia od norm mogą wykluczać przydatność kruszyw w mieszankach mineralno-asfaltowych.
Podczas dostawy kruszywa drogowego producent lub dystrybutor powinien przekazać nabywcy dokument z oznakowaniem CE oraz numerem normy, a także informacje dotyczące istotnych właściwości materiału.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana