Jak powstają masy bitumiczne na zimno?
Masy bitumiczne to mieszanki mineralno-asfaltowe, które składają się z kruszywa, lepiszcza bitumicznego i wypełniacza. Są stosowane do remontowania nawierzchni i uzupełniania w nich ubytków. Aplikujemy je na zimno, bez względu na porę roku i warunki atmosferyczne. Naprawa nawierzchni jest szybka. W naszym artykule przyjrzymy się, jak powstają masy bitumiczne i jak są stosowane w praktyce.
Podstawowe składniki mas bitumicznych – asfaltów na zimno
W jaki sposób powstają masy bitumiczne, asfalty na zimno, podpatrzyliśmy u producenta asfaltu na zimno, w firmie Degamex z okolic Krakowa. Podstawowe składniki mas bitumicznych to kruszywo, lepiszcze i wypełniacz. Kruszywo odpowiadające za trwałość asfaltu to sypki materiał pozyskiwany ze skał lub syntetyczny. Lepiszcze w masie bitumicznej to bitum, czyli połączenie lepkich związków organicznych, zarówno cieczy, jak i substancji w postaci stałej. Charakterystyczną cechą masy bitumicznej składającej się m.in. z asfaltu jest jej ciemna kolorystyka. Jako wypełniacza do produkcji masy bitumicznej najczęściej używa się mączki wapiennej, opcjonalnie innych substancji stałych o podobnych właściwościach.
Właściwe proporcje i nieustanna kontrola jakości
Przy produkcji asfaltu właściwe proporcje dobranych materiałów mają ogromne znaczenie, by materiał odpowiednio ulegał zagęszczeniu i wyróżniał się przy tym wytrzymałością. Przy wytwórni asfaltu w workach, jak Degamex, działa specjalne laboratorium, które dba o kontrolę jakości mas bitumicznych na zimno.
Odpowiednie badania w laboratorium przeprowadzane są w trakcie procesu produkcji mas bitumicznych i bezpośrednio przed wypuszczeniem ich na rynek. Dbałość o to gwarantuje, że urabialność, spójność i trwałość materiałów jest doskonała w każdej partii wytworzonego asfaltu.
Zalety zastosowania asfaltów na zimno
Jak wspomnieliśmy we wstępie, masy bitumiczne są stosowane do remontowania nawierzchni i uzupełniania w nich ubytków. Dotyczy to przede wszystkim jezdni, ale też parkingów, podjazdów, chodników, parkowych ścieżek, alejek i skwerów, czy przejazdów kolejowych i tramwajowych. Warto wspomnieć, że masa bitumiczna na zimno sprawdzi się w bezpośredniej styczności z kratkami ściekowymi i studzienkami kanalizacyjnymi.
Asfalt na zimno aplikuje się znacznie łatwiej i szybciej niż tradycyjny asfalt na gorąco. By załatać dziurę w nawierzchni, wystarczy ją odpowiednio oczyścić, ułożyć odpowiednią ilość masy bitumicznej i właściwie ją rozprowadzić, a następnie zagęścić - ubić. Nie trzeba tu specjalistycznego sprzętu. Taka forma naprawy jest szczególnie cenna wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia ze stałym, regularnym ruchem pojazdów i pieszych. Na koniec warto przy tym zaznaczyć, że remont masą bitumiczną to rozwiązanie korzystne cenowo.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana