Artykuł sponsorowany

Historia keramzytu

Historia keramzytu

Keramzyt dziś jest jednym z najchętniej stosowanych materiałów budowlanych. Ceniony za swoją niezwykłą lekkość, trwałość, łatwość transportu oraz odporność na działanie wilgoci, kwasów oraz żywych organizmów został odkryty… przez przypadek, na początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych. W jaki sposób powstał pierwszy keramzyt oraz dlaczego dziś jest tak często stosowanym materiałem, dowiesz się z naszego artykułu.

Owoc przypadku i… zmęczenia

Historia keramzytu rozpoczęła się w 1913 roku w cegielni N. T. Hayde’a w Stanach Zjednoczonych. Jego powstanie było dziełem przypadku oraz dużego zmęczenia palacza, który dosypał zbyt dużą ilość miału węglowego do pieca, w którym wypalał cegły, co spowodowało zbyt wysoki wzrost temperatury. Na domiar złego, palacz ten jeszcze zasnął przy pracy, a po przebudzeniu, zamiast dobrze wypalonej, rudej cegły, wyjął z pieca nieforemną i brunatną masę. Przestraszony swoją pomyłką oraz zaśnięciem w miejscu pracy, próbował rozbić wytworzoną masę, jednak ta okazała się być niezwykle twarda i odporna na uderzenia. Charakteryzowała się też niezwykle niską wagą. Wydobyty materiał bardzo zainteresował właściciela cegielni, który zamiast ukarać niesubordynowanego pracownika, postanowił… opatentować powstały w jego cegielni materiał. W ten oto sposób powstało niezwykle lekkie i trwałe kruszywo o nazwie patentowej haydit (od nazwiska właściciela cegielni). Pierwsza fabryka, która specjalizowała się w jego wytwarzaniu powstała już w 1917 roku, czyli równo 100 lat temu.

Szybka ekspansja keramzytu

Historia materiału keramzytowego to także bardzo szybkie zdobywanie przez niego popularności także w innych częściach świata. Zaledwie 10 lat po założeniu pierwszej fabryki hayditu, zbudowano z jego pomocą pierwsza budowlę poza USA – fabrykę w Kanadzie. Jeszcze przed rozpoczęciem II wojny światowej zaczęto ten materiał także produkować w Europie: Danii, Szwecji i w Norwegii. Prawdziwy jednak rozkwit jego popularności miał nastąpić dopiero po wojnie, kiedy wzrosło zapotrzebowanie na nowe materiały budowlane, które byłyby łatwe w transporcie oraz charakteryzowały się dużą trwałością i odpornością na zmienne warunki atmosferyczne. Keramzyt zdobywał coraz większą popularność na całym świecie. Liczne fabryki specjalizujące się w jego produkcji powstawał m.in. na Wyspach Brytyjskich, w Niemczech, Austrii, Skandynawii, ale także w Europie Wschodniej, w tym w Polsce. Dziś keramzyt znajduje zastosowanie przede wszystkim w budowie domów. Architekci i budowlańcy cenią go m.in. za to, że gwarantuje bardzo dużą stabilność konstrukcji, zapewnia dobrą izolację termiczną, ochronę przeciwpożarową oraz wygodę. Jednym z najbardziej renomowanych producentów keramzytu w Polsce jest firma Keramzyt System Węcławik, Gwóźdź w Szczecinie, która posiada w swojej ofercie bardzo dużo rodzajów materiałów budowlanych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.