Z czego składa się asfalt modyfikowany?
Asfalt modyfikowany gumą (AMG) wyróżnia się większą trwałością nawierzchni i zwiększoną odpornością na powstawanie deformacji wskutek znacznych obciążeń. Materiał łatwo się rozprowadza nawet w cięższych warunkach pogodowych czy technicznych, np. na rondzie, dzięki czemu można zaoszczędzić czas przeznaczony na realizację prac drogowych. Wszystko to ma swoje źródło w składzie produktu.
AMG to połączenie lepiszcza asfaltowego z gumowym granulatem pochodzącym z recyklingu opon samochodowych. Guma powinna stanowić 10-20% masy gotowego produktu – jeżeli przekracza ten próg, pozyskana masa może sprawiać trudności podczas wykonywanych prac. Na właściwości materiału ma również wpływ sposób modyfikacji asfaltu. Metoda „na sucho” polega na połączeniu granulatu z mieszanką, z kolei „na mokro” zakłada wcześniejsze wymieszanie gumy z lepiszczem.
Od czego zależą właściwości asfaltu modyfikowanego?
Oprócz odpowiednich proporcji, na całokształt uzyskanego produktu wpływają także warunki jego przygotowywania. Jednym z najważniejszych czynników jest temperatura mieszania, która nie powinna osiągać mniej niż 180-190˚C. Istotna jest również intensywność rozrabiania masy: zaleca się 1000 obrotów na minutę. Ryzyko rozwarstwienia składników eliminuje proces dojrzewania, polegający na nieustannym miksowaniu masy i utrzymywaniu jej w odpowiedniej temperaturze. Po upłynięciu ok. godziny asfalt modyfikowany gumą nadaje się do użytku.
Właściwości AMG zależą również od materiałów, jakie zostały zastosowane podczas produkcji. Dużą rolę odgrywa rodzaj wykorzystanego lepiszcza: z twardszych mieszanin uzyskuje się masę dobrze znoszącą wysokie temperatury, ale osiągające nadmierną sztywność przy ujemnych. Znaczące jest także odpowiednie uziarnienie granulatu gumowego – wynoszące najlepiej do 1 mm (tak, jak jest to w przypadku produktu oferowanego przez firmę ORZEŁ S.A.) – i jego skład chemiczny.
Właściwości gotowego asfaltu modyfikowanego gumą
Dodatek granulatu gumowego znacznie przedłuża żywotność asfaltu modyfikowanego. Dzieje się tak wskutek wzmożonej odporności na niskie temperatury oraz odkształcenia, jakie mogą powstać podczas użytkowania. Nawierzchnia nie pęka pod wpływem mrozów dzięki większej relaksacji naprężeń w porównaniu do zwykłych produktów. Ponadto nie mięknie podczas upałów, a co za tym idzie – nie ulega deformacjom przy różnorodnych obciążeniach. AMG wyróżnia się też właściwościami antypoślizgowymi i ograniczeniem hałasu na drodze.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana