Jakie są największe wyzwania wykonawcze podczas malowania proszkowego konstrukcji stalowych?
Zaletami malowania proszkowego, dzięki którym zawdzięcza ono swoją popularność, są przede wszystkim trwałość powłok lakierniczych oraz ich wysoka estetyka. Powierzchnia po lakierowaniu proszkiem jest idealnie jednolita i równa, a także odporna na działanie promieniowania UV. Dodatkowym walorem tej techniki jest jej ekologiczny charakter. Nic więc dziwnego, że jest powszechnie stosowana, również do zastosowań przemysłowych. Przeczytaj, jakie ma znaczenie podczas malowania konstrukcji stalowych i jakie wyzwania się z tym łączą.
Malowanie proszkowe – etap po etapie
Proces malowania proszkowego jest wieloetapowy. Pierwszą czynnością i to bardzo istotną jest odpowiednie oczyszczenie i przygotowanie powierzchni do lakierowania. Należy z niej usunąć rdzę i wszystkie inne zanieczyszczenie oraz poddać odtłuszczeniu. Dobre rezultaty osiąga się dzięki piaskowaniu lub śrutowaniu. Dokładne oczyszczenie oraz odtłuszczenie powierzchni z zabrudzeń pozwala na lepszą przyczepność farby.
Lakierowanie prowadzi się specjalnymi agregatami, które umożliwiają nanoszenie farby proszkowej za pomocą natrysku elektrostatycznego lub elektrokinetycznego. Proszek na skutek tych zjawisk skutecznie przyczepia się do lakierowanej powierzchni. Kolejnym etapem jest wysuszenie i utwardzenie powłoki lakierniczej.
Poddany element poddaje się wysuszeniu za pomocą specjalnych suszarek, które nagrzewają powierzchnię do temperatury 150 stopni oraz utwardzaniu w piecach w temperaturze 220 stopni. W piecach tych farba proszkowa ulega rozpuszczeniu oraz utwardzeniu i nabiera swoich właściwości użytkowych.
„Najistotniejszym procesem podczas malowania proszkowego jest polimeryzacja proszku lakierniczego w specjalnych piecach tunelowych. Przebiega on w 4 strefach, których parametry dopasowywane są do rodzaju naniesionych produktów i zaleceń producenta. Zazwyczaj odbywa się to w temperaturze 180 – 200 °C i trwa z reguły od 10 do 20 minut. Pewnym ograniczeniem przy wykonywaniu zleceń może być rozmiar kabiny lakierniczej oraz pieca tunelowego. W naszej firmie umożliwiamy lakierownie elementów o maksymalnych wymiarach 1000 mm x 1100 mm x 2500 mm Zapewniamy prędkość lakierowania proszkowego na poziomie 4 metrów na minutę przy zastosowaniu 28 pistoletów osadzonych na czterech manipulatorach, które pracują równocześnie na dwóch osiach” – wyjaśnia pracownik firmy Mera Metal, która oferuje usługi lakierowania proszkowego.
Konstrukcje stalowe lakierowane proszkowo
Malowanie proszkowe zapewnia skuteczne zabezpieczenia antykorozyjne. Jakość powłoki lakierniczej po procesie polimeryzacji charakteryzuje się nie tylko wysoką estetyką, ale przede wszystkim wyjątkową trwałością i odpornością na promieniowanie UV. Dzięki temu lakier nie ulega degradacji i nie zmienia koloru przez wiele lat. Dlatego też malowanie proszkowe powszechnie stosowane jest do zabezpieczania konstrukcji stalowych. Może być ono stosowane bez ograniczeń dla wszystkich metalowych elementów ogrodzeń, schodów, balustrad, części maszyn i pojazdów oraz wszystkich innych konstrukcji ze stali i aluminium.
Pewnym ograniczeniem jest konieczność demontażu elementów, które należy poddać dokładnemu oczyszczeniu oraz umieszczeniu w kabinie lakierniczej. Również dużym wyzwaniem wykonawczym jest wielkość kabiny i pieca tunelowego ograniczające możliwości technologiczne lakierowania proszkowego dużych elementów konstrukcji stalowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana