Jakie łożyska ślizgowe znajdują zastosowanie w turbinach parowych i wodnych?
Korzystanie z turbin jest najdoskonalszym sposobem na wykorzystanie energii związanej z przepływem wody lub zastosowaniem strumienia pary o podwyższonym ciśnieniu i temperaturze do pozyskiwania prądu. Funkcjonowanie turbin wiąże się jednak ze znacznymi i długotrwałymi obciążeniami mechanicznymi. Dla zapewnienia właściwego poziomu ochrony przed uszkodzeniami występującymi wskutek tarcia i zwiększonej temperatury wymagają one właściwego łożyskowania.
Jakie wymagania wobec łożysk występują w przypadku turbin parowych i wodnych?
Turbiny parowe i wodne pracują w specyficznym środowisku, które sprawia, że wykorzystywane łożyska muszą sprostać dodatkowym wymogom. Poza odpornością na typowe obciążenia związane z zakłóceniami osiowości, wibracjami, prędkością obrotową czy temperaturą w grę wchodzą czynniki dodatkowe, takie jak m.in. odporność na korozję. W przypadku turbin parowych i wodnych liczyć się będzie konstrukcja gwarantująca brak wycieków środków smarnych z uwagi na koszt utylizacji zanieczyszczeń oraz ewentualne skutki środowiskowe. Przy turbinach parowych znaczenie będzie miała jakość uszczelnień, eliminująca ryzyko wydostania się środka smarnego poza układ, a także ewentualne uszkodzenia kawitacyjne lub erozyjne.
Sposobem na uniknięcie większości zagrożeń związanych z eksploatacją w tak trudnych warunkach jest korzystanie ze ślizgowych łożysk samosmarnych. Pozwala to na skuteczne rozwiązanie problemu zanieczyszczeń środkami smarnymi, które mogą potencjalnie przedostać się do wody. Ogromną zaletą jest możliwość długiej eksploatacji, mimo znacznych obciążeń. Ze względu na cechy używanego do ich produkcji materiału łożyska ślizgowe oferują niski współczynnik tarcia, wytrzymałość zmęczeniową, a także odporność na ścieranie, cichą i stabilną pracę oraz niewielkie rozmiary i tolerancję na pracę w środowisku wodnym.
Łożyska do turbin parowych i wodnych
Łożyska przeznaczone do pracy w turbinach parowych lub wodnych oferowane są m.in. przez firmę FPM IN-BEAR. Na szczególną uwagę zasługują łożyska wykonane z samosmarnego materiału ślizgowego o nazwie handlowej deva.metal i deva.bm. Łożyska, tych rodzajów są wykonane w całości lub tylko z powierzchnią ślizgową z kompozytu brązu z grafitem równomiernie rozproszonym w całej strukturze materiału. W przypadku wersji pracującej na sucho, z grafitu jest wykonana także warstwa rozbiegowa. Łożyska z deva.bm wyróżniają się dobrą odpornością na korozję, udary oraz zanieczyszczenia, dzięki warstwie nośnej wykonanej ze stali nierdzewnej działają optymalnie przy dużych obciążeniach, lecz niewielkiej prędkości obrotowej. Ich cechą jest dobra odporność temperaturowa, bezobsługowość oraz znakomite absorbowanie powstających wibracji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana