Jak dobrać opony do wózka widłowego?
Solidne opony do wózka widłowego mogą sprzyjać wieloletniej i bezproblemowej eksploatacji pojazdu. Trzeba regularnie kontrolować ich stan techniczny, a w przypadku usterki – skłaniać się ku wymianie. Na rynku istnieje wiele modeli opon do wózków widłowych, ale ta różnorodność może niektórych przytłaczać. Dlatego warto poznać cechy dwóch podstawowych rodzajów tych produktów.
Charakterystyka opon do wózka widłowego
Opony do wózków widłowych dają pewność, że pojazd będzie poruszać się w sposób płynny, a pokonywanie ewentualnych przeszkód odbędzie się bez żadnych problemów. Duże znaczenie w tym kontekście ma przyczepność tych elementów.
Opisywane produkty muszą być nie tylko odpowiednio dobrane, ale też regularnie podlegać kontrolowaniu i serwisowaniu. Z reguły wiele nieprawidłowości wychodzi na jaw w efekcie przeprowadzania przeglądów wózków widłowych.
Opony powinny należy dobierać na podstawie takich uwarunkowań jak:
- model wózka widłowego;
- typu podłoża, po jakim porusza się pojazd;
- charakter przewożonych towarów.
Dwa podstawowe rodzaje opon do wózków widłowych, czyli opony superelastyczne i pneumatyczne, różnią się od siebie budową, zastosowaniem, ceną oraz sposobem montażu.
Opony pełne (superelastyczne)
Pierwszym rodzajem opon do wózków widłowych są opony pełne, nazywane także superelastycznymi. Jeśli chodzi o ich budowę, to są one całkowicie wypełnione gumą i nie dysponują wolną przestrzenią na powietrze. Pod bieżnikiem w takich oponach umieszczono specjalną warstwę amortyzacyjną, pod którą znajduje się warstwa bazowa.
Taki typ opon sprawdza się wszędzie tam, gdzie zachodzi duże prawdopodobieństwo przebicia. Nawet jeśli w taki element wbije się niewielki przedmiot, to nie powoduje to opóźnień i zastojów w procesie. Słowem, takie opony mogą się dalej poruszać także po bezpośrednim kontakcie z gwoździem lub innym ostrym elementem – wyjaśnia ekspert z firmy DOMINIKOWSKI WÓZKI WIDŁOWE.
Dużą zaletą opon pełnych jest to, że bardzo rzadko ulegają one odkształceniom, dlatego warto je stosować w miejscach, gdzie ma się do czynienia z dużym naporem ładunku. Mimo, że są droższe od opon dętkowych, to wyróżniają się długą żywotnością, dlatego taka inwestycja z pewnością się opłaca.
Jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie, pamiętaj o tym, by uwzględnić mniejszą amortyzację. Wymiana takich opon powinna natomiast odbywać się na specjalistycznych prasach hydraulicznych.
Opony dętkowe (pneumatyczne)
Jeśli chodzi o drugi typ występujących na rynku opon do wózków widłowych, to mowa o oponach dętkowych, nazywanych także pneumatycznymi. Montuje się je na felgę z użyciem dętki oraz ochraniacza. W przeciwieństwie do opon pełnych (superelastycznych), nie są one wypełnione gumą, lecz sprężonym powietrzem. Dlatego w ich przypadku szczególnie istotne jest dbanie o zachowanie odpowiedniego ciśnienia zalecanego przez producenta opon.
Można postawić na jeden z dwóch podtypów opon pneumatycznych: diagonalny oraz radialny. Opony diagonalne wyróżniają się ponadprzeciętną trwałością, a te radialne mają bardzo niską cenę.
Zaletą opon dętkowych jest ich znakomita amortyzacja, która zapewnia duży komfort nawet w przypadku jazdy po nierównych powierzchniach.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana